אנשים רבים ששומעים לראשונה על האפשרות לקבל מלגות וללמוד "חינם" תמורת התנדבות של כמה שעות בשבוע, לא מצליחים להבין מי הגופים שעומדים מאחורי מלגות אלה ולמה הם עושים זאת. במאמר זה נסביר על התופעה ונפרט על המטרות העיקריות של ארגונים אלו.

אם אי פעם יצא לכם לעבור על כמות המלגות המוצעות של מוסדות לימוד שונים ולקרוא את התיאור והדרישות של כמה מהן, בטח שמתם לב מי מציע את המלגה. לרוב מדובר על ארגונים, מוסדות לימוד או עמותות ללא מטרות רווח. לדוגמה, מפעל הפיס הידוע לכולנו, שאת כרטיסי הלוטו שלו תוכלו לקנות כמעט בכל קיוסק בארץ, משקיע מדי שנה מיליוני שקלים בתרומה לקהילה. מפעל הפיס השקיע בהמון אמנים צעירים, בניית מתנ"סים ומדי שנה מספק מלגות עבור אלפי סטודנטים.

מלגת לימודים של מפעל הפיס נחשבת לאחת המלגות הנחשקות בקרב הסטודנטים משום שיכולה לכסות באופן מלא את שכר הלימודים של כל התואר. כמובן שישנו קריטריונים שונים שהינכם צריכים לעמוד בהם על מנת להיות זכאים למלגה ותמיד תינתן עדיפות לסטודנטים בעלי מצב סוציו-אקונומי נמוך.

בנוסף למפעל הפיס, גם המדינה משקיעה כסף בקידום אוכלוסיות שונות בארץ. לדוגמה, משרד הקליטה מאפשר לעולים חדשים הנמצאים פחות מ7 וחצי שנים בארץ ללמוד תואר ראשון במימון כספי מלא של המדינה. בתמורה, כמובן, הסטודנט יצטרך להקדיש מספר שעות התנדבות בשבוע. פרויקטים מהסוג הזה נועדו על מנת לקדם קהילות מסוימות ולעזור לצעירים לרכוש השכלה גבוהה. הרי, אחרי שהינם מצליחים לבנות קריירה מוצלחת, הינם תורמים למדינה הרבה יותר מהסכום שהושקע בהם בזמן התואר. כמו כן, סטודנטים אלה מעריכים את העזרה ולאחר מכן מנסים לעזור גם לאנשים/סטודנטים אחרים.

בנוסף, אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז או מוגבלות פיזית או נפשית אשר נקבע להם מעל 20% נכות לפי ביטוח לאומי, זכאים למלגה ולמימון של הלימודים והטבות נוספות. מלגה זו נקראת "שיקום" ומטרתה לעזור לבעלי מוגבלויות להשתלב בשוק העבודה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן